بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه 2:
بحث در سال قبل این بود که مهم ترین عامل تعیین کننده در مقدرات الهی عامل «امتحان» است. ما در بستر امتحان زندگی می کنیم و باید آن را بیشتر بشناسیم و بدانیم که همه چیز امتحان است و اصلا امتحانی زندگی می کنیم: الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ ...{الملک/2}، اصلا مرگ و زندگی برای امتحان گرفتن از شما آفریده شده است. هیچ مفهومی خارج از امتحان، حقیقت مجزایی ندارد. ما در 24 ساعت روز درگیر موضوع مقدرات الهی هستیم ولی آن را درک نمی کنیم مانند ماهی ای که در آب است ولی آن را نمی بیند.
Session 2:
In previous years the discussion was about the most decisive factor in divine decrees which is the factor of “examination”. We live within a context of examination and needs to know it more than ever and realize that everything is examination and basically we live for examination: “Who created death and life to test you {Al-Mulk 2}” essentially life and death is created to test you. No concept other than examination has a distinct reality. We are involved with the subject of divine decrees during every second of our daily life but do not comprehend it. Like a fish in water which is not conscious of water.
امسال می خواهیم بررسی کنیم که خداوند چگونه از ما امتحان می گیرد. ابتدا چند بحث مقدماتی در باب چگونگی امتحانات الهی عرض کنم.
This year we seek to investigate how Allah tests us. Let us first provide an introduction on the modality of divine examinations (tests).
یک بحث این است که خداوند یک موقع یک فرد را امتحان می کند و یک موقع یک ملت و جامعه را امتحان می کند. هر دو را باید دید.
One discussion is that sometimes Allah tests individuals and sometimes a nation and society. We should see both.
بحث بعدی اینکه سخن گفتن از امتحان سخن گفتن از احکام الهی نیست بلکه سخن گفتن از بستر تلفیق دستورات خدا و رفتارهای انسان است. احکام الهی خارج از امتحان برای تو چه سودی دارد؟ باید ها و نبایدها، آن زمان که در ظرف امتحان به تو متصل می شوند و از تو رفتار خاصی را می خواهند معنای خودشان را پیدا می کنند. سخن گفتن از امتحان، سخن گفتن از حیات شناسی است. ما باید زندگی و حیات را بشناسیم؛ چرا که در بستر زندگی قرار است امتحان پس دهیم. صبر خوب است ولی باید ببینیم که در بستر امتحان چه کار می کنی. تمام معارف ما در بستر امتحان باید خودشان را نشان دهند.
The other is that talking of examination is not talking of divine rulings rather its about the context of a mixture of divine commandments and human actions. What is the use of divine rulings regardless of examinations? Dos and don'ts find their meanings when connect to tests and require a specific action from you. Talking of examination, is talking of lifology. We should know our life because we are tested in the context of life. Patience is good but we should see what we do when there is an examination. All our knowledge should show itself in examinations.
بحث بعدی هدف از امتحان است: أمیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی قاصعه ی نهج البلاغه می فرمایند: «و لکِنَّ اللهَ یَختَبرُ عِبادَهُ باَنواعِ الشَّدائدِ وَ یَتَعَبَّدُهُم باَنواعِ المَجاهِدِ وَ یَبْتَلِیهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ» حضرت می فرمایند که این همه امتحانات دائمی و سخت برای خارج کردن تکبر از قلب انسان است.
The other issue is the philosophy of examinations. Amirolmomenin (AS) in his “Ghase’a” speech mentions that all these lasting and difficult examinations are to remove arrogance from the heart of mankind.
گاهی برای این که امتحانات آسان شود سری به هدف بزنید. هر موقع دیدید امتحان سخت است و دیگر سر در نمی آورید، امتحان را دور بزنید و یک سر به هدف از امتحان بزنید و بروید سر سجاده ی نماز و سرتان را بر هدف امتحان بگذارید و بگویید خدایا من خم شده ام در درگاه تو. تواضع و فروتنی کنید در برابر او. وقتی برمیگردید می بینید امتحان آسان شد. بگویید خدایا تو این امتحانات را داری برای من در نظر می گیری تا به تواضع برسم. خب من رسیدم. می خواستی به این جا برسم دیگر؟ خب من رسیدم.
To ease examinations you can sometimes take a look at its philosophy. Whenever you faced difficulty with the examinations and could not figure it out take a look at the philosophy of examination. Go to your prayer place and show Allah that you are modest in front of him. When you return you see that the examination has eased. Say to Allah that the examinations are designed so I become modest and obeisance in front of you. Well, didn’t you want me to reach here? I’ve reached the point.
حالا این بحث ها به محرم چه ربطی دارد؟ بزرگ ترین امتحان اجتماعی خدا روی زمین کربلا بود. کربلا یعنی امتحان. امتحان اولیای خدا در اوج. خداوند هیچ ولی ای از اولیای خودش را به اندازه ی امام حسین علیه السلام امتحان نکرد.
What does these issues have to o with “Muharram”? The greatest social divine examination on earth was “Karbala”. Karbala means tests. Allah has never tested any of his “saints” (O’lia) harder than he has tested Imam Hussain (AS).